BIBIK.
Thursday, February 21, 2013 | 11:06 AM | 0 weird people
Assalamualaikum. Hey peeps

Isu bibik  ni dah jadi benda yang sensitif bagi aku. Kenapa? Banyak betul keburukan yg  family aku dapat since ambek bibik dari bibik yg pertama sampai yang ke 5 skarang. Post ni bukan nak memburukkan sesuatu kaum, agama, negara ok. Please baca dengan sifat terbuka.

Bibik 1
1st aku ada bibik time darjah 4 or 5 macam tu. At first memang rasa syok sebab kat skolah kawan2 slalu crita pasal bibik diorang yang best. so aku ingat, wahhh mesti best kan bibik masak sedap2, boleh main sama2. Tapi awal2 datang dah berlaku penipuan. Penipuan apa? 1st, umo dia. Agen cakap umo 45 macam tu but tengok fizikal like 55+ , serius ni like no joke.  Kitorang xpela kan sebab nak bagi peluang. But lama2 tengok dia macam tak boleh buat keje je. Slalu sakit2 badan la ape. Naik tangga pun xlarat so how can she do all the work n stuff kan. K takpe lagi la kitorang paham sbb dia tua kan.

Tapi ada yang aku tak tahan, mulut dia, keje tau nak komplen je. Sat2 cakap pinggan mangkuk ma aku murah, x lawa. Sat2 cakap rumput depan umah aku rumput murah, dia cakap  kat negara dia rumput tu jenis murah n rumput jiran aku jenis mahal punya.  Suka sangat banding2kan something, mcm dia pulak tuan rumah.

Last2 hantar balik sebab tak tahan kot.

Bibik 2
Bibik ni ambek lepas bibik 1st tu. Ok bibik ni paling baik la antara bibik2 aku yang lain. Masak sedap, xbanyak cakap, n senyummmmm je. Memang sejuk hati bila tengok, :)
But tahun tu ma aku bagi dia balik raya, n lepas raya tu dia x datang balik. Kitorang call atas bridge lepas tunggu kat feri dia xde, n dia cakap laki dia kawen lain. Hm ok

Bibik 3
Kalau orang suruh story pasal bibik aku slalu mngelak cite bibik yg ni. Dia memang buat aku sakit hatiiii memanjang. Ni sinopsis k, dia tawar diri nak keje dengan family aku, sblm ni dia keje kat umah lain dalam taman aku jugak, tapi dah habis kontrak kot. Ok shes accepted. Baru keje dah buat hal, malas tak buat keje iklas, n oyi(my little bro) cakap dia suka pukul , cili mulut n lain2 which i dont bear to say it. Dahlah suka marah2. N mulut dia sangat2 jahat(sorry to say) dia tak suka buat keje, tapi nak keje. Rumah xbersih pun, bila orang suroh sapu sampah, mulut xhenti2 bbunyik. Aku xtau la dia mencarut ke apa sebab dia cakap bahasa negara dia yang pekat punya, dat makes me sad sbb hati aku sensitif n bila orang buat macam tu, i don know y aku akan sedih gila.

Bibik 4
Dis time bibik ni ambek dari makcik aku, dia dah habis kontrak n nak keje dengan my family. Dengan makcik aku dia ok je, tapi bila ngan family aku, perangai sangat2 BERBEZA. dia xnak buat keje n malas sgt2. Alasan, penat jaga oyi n muaz(little bros) . Eh pehal pulak?Dok umah makcik aku anak 4 orang kecik boleh pulak jaga kan. Hmm patu bagi alasan rumah aku xde makanan banyak macam coco crunch semua tu, umah makcik aku banyak. Eh kau nak keje buat cara nak keje. Ni tak, banyakkkkkk alasan! Cakap jela xnak masak semua, xpe kitorang boleh hantar balik. 

Satu hari dia cakap anak dia mati jatuh bangunan. Malam tu meraung macam orang gila. Kalau anak mati kenapa tak baca yassin ke, sedekah la apa yang patut. Ni menangis sampai buatkan kami satu family macam tak pcaya. So bagi balik.

 Couple of month lepas tu sape tah cakap nampak bibik aku tu, merayau tak bertudung n pakai seluar pendek otw to Arab Saudi. Wah wah nak keje kat sana rupanya. Cakap la, tak payah sampai tipu anak mati, anak sihat walafiat satg tiba2 mati sungguh baru tau. Dia xtau agaknya orang kat arab tu lg harsh, tengok la biar kena buku dengan ruas.

Bibik 5
Bibik ni baru amek awal bulan Feb tahun ni.

But after 2 weeks hantar balik.
Basicly bibik ni amek xpakai agen, yg lain pakai agen n tanggung rugi yang banyak. So my mom decide untuk amek dari sorang makcik ni, dia macam kumpul bibik yang lari dari majikan or yang masuk tanpa izin. Katanya bibik ni ada catering kat Mekah, uruskan jemaah dari indon kat Mekah semua kan. Tapi sebab tahun ni indon xde kuata ke apa tah so diorang macam hilang job setahun stengah la.
 So dia nak keje kat sini jadi bibik. Ok la my mom pun ambek dia. kata umo 49 tapi nampak mcm 55+. Tapi keje kuat, ok la. 

Dis time bibik ni keje kuat sangat pulak. Aku cakap basuh baju kemas umah sikit2 aku buat. Tapi aku baru nak buat semua dah tersidai kat luar. Fine..

Baru2 ni one of my friend datang rumah. Mak dia pun ada skali. Mak dia cite kat ma aku pasal masalah yang dia ada kat ma aku. Aku dok kat ruang tv n mak mak dok kat ruang tamu kat depan. So aku n kawan aku ni dok la sembang dua. Patu aku pegi dapur jap nak buat air. Balik p depan tengok dia dok soal siasat kawan aku tu kenapa dengan mak dia macam teruk je masalh. Dalm hati aku, "ahhh sudah, busy body gak ke dia ni?" 
Hmm terus aku tarik budak tu g dapur n terus aku remind dia jangan cakap apa2.

2 3 hari lepas tu, aku n ma ade kat dapur. Kitorang bual2 la kan. Tiba2
Adik: "ma, betul eh ma nak hantar bibik g uma cikyam kul 7 japg?"
Ma: "eh taklah, knp?:
Adik: "eh bibik cakap macam tu?" *confuse

Ma aku pun tanya la bibik tu nak p uma cikyam ke, pastu dia cakap haah. Then my mom like, laa knp tak cakap awal2, patu nak balik esok la? Sy ada hal esok.
Dia xbagitau pun nak pegi sedangkan esok tu aku n ma nak p pasar n buat facial terus. Sape nak jaga baby kan.

Pkul 6 lebih macam tu ma aku hantar dia. Malam tu ma aku cakap dia kecik hati sebab bibik aku tu macam ketepikan dia. Act ma aku ni tabah betul, semua orang buat pasal ngan dia boleh dia sabar. Kalau aku.. =_=
Esok ma aku jumpa dia n cakap xperlu khidmat dia dah. Sebabnya, dia kecik hati n scara tiba2 bibik tu berubah jadi penyibuk hal orang, n satu yang aku prasan dia cakapbesar. 

Dia suka cite kat aku pasal keje dia sebelum ni. Dulu dia keje ngan orang arab, so kaya la kan. Boleh dia cakap, "bu belikan bawang lain, bawang ni xsedap guna", "saya sakit blakang tdur atas katil, dulu saya keje bilik ada aircond, katil lembutt lagi, jadi saya tidur bawah aja di rumah ini(watdahek bukan lantai tu lagi keras ke, n aku pny katil lagi xslesa dari katil dia aku xde komplen pun) "bu beras ibu ngak sedap(beras cap rambutan) so dia masak beras pulut yg dia bawak balik dari thai tu

I was like, ya allah sabarkan aku...

N hari ma aku jumpa dia nak hantar balik tu ma aku cakap dia kecik hati, n ma aku cakap "bibik pegi la keje dengan orang lain, yang lebih kaya dari saya, rumah saya xslesa xde aircond bibik, mintak maaf halal semua ..." n she keep on saying "tak bu bukan macam tu" hey dah terang lagi bersuluh la hang buat kami terasa. Ni pun dah cukup slesa la rumah aku cukup api air.

*****

"Ma kenapa bibik kita macam tu eh? Padahal kita xdera xbagi buat keje berat pun tapi napediorang pijak kepla kita? Kita baik sangat ke?"

"Biarlah, diorang tanggung dosa n jawab sendiri kat akhirat.."

Ma aku baik sangat ni.

Mesti readers sekalian akan cakap "tula kau, dera bibik buat keje terok2" xpun "ahh mesti lu pukul dia ni kat umah sape tau kan" 

Hmmm, family aku xpenah buat macam tu k..

Labels: ,


Hi! Welcome to my blog. Do enjoy reading and support me by following my blog. Spread the love ;)

CURRENTLY : Alien(s) 
MOOD : i'm happy.


Facebook
Instagram
We Heart It
About Me

Blog is being modified. Keep calm and just keep reading :)